reakcija

Svarbiausia – reakcijos greitis! Kaip ją lavinti?

Vairuotojas visuomet privalo būti budrus – avariją kelyje gali nulemti net ir milisekundės neapdairumas. Tai ypač aktualu žiemą, kai oro sąlygos, ypač mūsų krašte, yra nenuspėjamos, o didžioji paros dalis – skendi prietemoje.

Todėl atsakingiems vairuotojams patartina nuolat lavinti savo reakcijos greitį ar bent jau vengti jam kenkiančių įpročių. Nors sureagavimo trukmė – daugiausia paveldima individuali žmogaus savybė, įdėjus pastangų ją galima pagerinti nuo 10 iki 20 procentų.

Kas prastina Jūsų gebėjimą greitai ir adekvačiai reaguoti? Dažniausiai tai netinkamas gyvenimo būdas, kuris kenkia ir daugeliui kitų gyvenimo sričių. Visų pirma, norėdami išvengti sulėtintos reakcijos simptomų turite saugoti savo nervų sistemą – nuolat susidurdamas su stresu, organizmas išsenka ir nebesugeba greitai reaguoti kritinėse situacijose. Stebint 100 metrų sprinto bėgikų pasirodymą varžybose bei jų reakcijos greitį, paaiškėjo, kad nors svarbesnėse varžybose demonstruojamas trumpesnis reakcijos laikas, tačiau lemiami finaliniai bėgimai išprovokuoja sulėtėjusią reakciją. Tad rekomenduojama vengti didelio psichologinio spaudimo kasdienybėje, o su tokiu nuolat susiduriant – išmokti atsipalaiduoti ir susidoroti su streso sukuriamu neigiamu poveikiu. Tam gali padėti joga ar tiesiog mėgstamas užsiėmimas. Žinoma, nervų sistemai ir protui atsigauti geriausiai padeda miegas. Platus tyrimas parodė, kad mieguistas variruotojas gali būti toks pats pavojingas kaip ir neblaivus – iki trečdalio mirtinų avarijų įvyksta būtent dėl pervargusių vairuotojų kaltės ar jiems dalyvaujant. Neišsimiegant ne tik silpnėja reakcija, bet ir koordinacijos pojūtis, gebėjimas priimti sprendimus, apdoroti ir atsiminti informaciją. Tad nors kartais ignoruojame miego svarbą, tačiau atsakingi vairuotojai turėtų pasirūpinti kokybišku poilsiu.

Kaip ir daugelis kitų gyvenimo kokybės faktorių, reakcijos greitis priklauso ir nuo to, ką valgome. Patartina vartoti kuo mažiau alkoholio ir kitų žalingų medžiagų, kurios dirbtinai lėtina įvairius smegenų procesus. Taip pat svarbu atsakingai vartoti vaistus – kai kurių šalutinis poveikis gali sąlygoti pakitusią smegenų veiklą. Aptikę tokias indikacijas, būtinai pasitarkite su savo gydytoju ir, jei įmanoma, pakeiskite vartojamą preparatą kitu.

Rūpindamiesi savo sveikata, nepamirškite, kad akys – vienas svarbiausių dalyvių reakcijos procese. Ypač – kai vairuojate, nes daugelis signalų, į kuriuos turėtumėte sureaguoti, yra regimieji. Todėl labai svarbu reguliariai tikrinti regėjimą ir pasirūpinti savo akių sveikata. Tai užtikrinsite darydami akių mankštą (akių vyzdžių sukiojimas), leisdami akims pailsėti nuo kompiuterio ar telefono ekrano bei daugiau būdami lauke ir žiūrėdami į tolį.

Be abejonės, reakcijos greičiui įtakos turi ir fizinis aktyvumas. Atlikant stebėjimus paaiškėjo, jog tris kartus per savaitę valandą sportavę tyrimo dalyviai vairuodami žymiai efektyviau reagavo į įvairias aplinkybes nei tie, kurie liko fiziškai pasyvūs (nekeitė savo įpročių). Tai dar viena priežastis pradėti reguliariai sportuoti! Beje, ypač rekomenduojame tenisą – po kortą gainiojantis staigiai atskriejantį kamuoliuką, smegenys visą laiką būna įsitempusios ir laukia signalo veikti, todėl itin sklandžiai komunikuoja su visu kūnu, o tai gerina žaidėjo psichomotorinį greitį.

Norėdami pasiekti gerų rezultatų, turite išlikti ne tik fiziškai, bet ir protiškai aktyvūs. Jei jaučiate, kad kasdienė veikla nesuteikia smegenims pakankamai iššūkių, priverskite juos prabusti patys! Turėdami laisvą minutę, praktikuokite atminties lavinimo pratimus arba spręskite kryžiažodžius.

Galiausiai, tiek mankštinti protą, tiek lavinti reakciją padeda žaidimai. Pasak tyrimų, kompiuteriniai žaidimai žymiai padidina reakcijos greitį! Ekrane susiduriant su netikėtais taikiniais ar kliūtimis lavinami akių judesiai bei išmokstama efektyviai reaguoti į nenumatytus dalykus. Be to, esama specialiai reakcijai lavinti skirtų žaidimų, kuriuos rekomenduojame išbandyti: http://goo.gl/AaVeeK ar https://goo.gl/ru9ZIE).

Nuo ko pradėti? Trumpas vairuotojo reakcijos testas, kurį galite rasti paspaudę šią nuorodą: https://goo.gl/NgyQAw, nustatys Jūsų reakcijos amžių. Ar ekrane rodomas skaičius Jus tenkina? Na, jei programėlė Jus kiek pasendino, pats metas imtis reakcijos gerinimo programos!

 

0 atsakymai

Atsakyti

Norite prisijungti prie diskusijos?
Nesikuklinkite, prisidėkite ir Jūs!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Galite naudoti šias HTML žymas ir atributus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>